Márquez repült, majd szárnyalt

2013.04.21. 00:23

Szerző: nycky5

Mindenki tudta, hogy nagyon gyors lesz. Vetélytársai abban bíztak, kell neki néhány futam, hogy igazán versenyképes legyen. Úgy tűnik, nem az ő imáik találtak meghallgatásra... Marc Márquez új fejezetet készül nyitni a világbajnokság történetében.

Amint napvilágot látott a hír, hogy Marc Márquez idén a MotoGP-ben folytatja – ráadásul a Repsol Honda csapatnál, az akkor még regnáló világbajnok, Casey Stoner helyén (az ausztrál ugye önként visszavonult) – azonnal tudni lehetett, hogy a spanyol titán, akit egyszerűen csak az új Rossiként tartanak számon, szélvészgyors lesz. Két kérdés volt csupán: mennyi idő alatt veszi fel a versenyt az élmenőkkel, és az őrült tempónak hányszor lesz esés a vége?

03_marquez_austin_qpk.jpg

Nos, Márquez a téli teszteken mindkét tűzkeresztségen átesett, volt bukás Malajziában, majd az élen végzett Austinban egy hónappal ezelőtt.

Az igazi főpróba a katari szezonnyitón szintén várakozáson felül sikerült, hiszen debütáló királykategóriás versenyén rögtön dobogóra állhatott, annak is a harmadik fokára.
Ezzel a ténnyel még nem írt történelmet. Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa is a pódiumon végzett első MotoGP-s futamán (mindketten második helyen értek célba), viszont immáron Márquez a legfiatalabb dobogós a négyütemű MotoGP-érában.
(Rossi egyébként bukással fejezte be első premier kategóriás versenyét, és „csak” a negyedik futamon tudta először beverekedni magát az első háromba. Tegyük hozzá, az 500-as érában versenyezni tényleg a valaha volt legnagyobb kihívást jelentette.)

Marc tehát maximális önbizalommal vághatott neki az első Amerikai Nagydíjnak az igen hosszú és technikás austini aszfaltcsíkon.
A pénteki szabadedzéseket magabiztosan zárta az élen. A köridők ugyan messze elmaradtak a teszten futott 2’03.281-es időtől, aminek oka a hűvös, szeles időjárás és a tapadás teljes hiánya volt.
A szombat reggeli edzés azonban már nem ment ilyen gördülékenyen. Márquez a hetedik percben (valószínűleg a hideg gumiknak köszönhetően) embereset bukott a 19-es kanyar bejáratánál. Hondája ellentmondást nem tűrően dobta le magáról. A high slide-dal járó repülésből szerencsére sérülésmentesen landolt, ráadásul az „apró” döccenést csak csapattársa, Dani Pedrosa tudta kihasználni, és a második helyre szorítani őt.
A délutáni 45 perc során egyedüliként tudta 2’04 alá szorítani a köridőt, ami sokat sejtető volt a kvalifikációt megelőzően, főként, hogy a keményebb keveréken futva tette mindezt…
Az idén bevezetett 15 perces időmérő edzésen 21 századon múlt, hogy 2’03-on belül állítsa meg a stopperórát, de élete első MotoGP-s pole pozícióját így sem veszélyeztette senki.

Számításaim szerint ezzel 20 évesen és 62 naposan a legfiatalabb királykategóriás polemanné lépett elő, megfosztva ettől a címtől Freddie Spencert, aki 20 évvel és 153 nappal tartotta ezt a rekordot még 1982-ből.

Íme egy kis összehasonlítás Rossi, Lorenzo, Pedrosa és Stoner királykategóriás bemutatkozásáról. 

táblázat2.jpg
Jorge Lorenzo egyébként Max Biaggi 1998-as suzukai bemutatkozása óta továbbra is az egyetlen olyan pilóta, aki a legnagyobb kategóriában rögtön meg tudta szerezni az első rajtkockát. Ráadásul ezt a következő két hétvégén is megismételte.

Max Biaggi bemutatkozó versenyét meg is nyerte, ezt azóta sem tudta senki megismételni.

Márquez tehát erről a rekordról lecsúszott Katarban, de még mindig bőven van ideje arra, hogy a legfiatalabb királykategóriás győztes legyen.
Ez a csúcs egyelőre még Freddie Spenceré, aki 20 évesen és 196 naposan győzött 1982-es Belga Nagydíjon Hondájával.
Ezen örökranglista második helyén holtversenyben Dani Pedrosa és Norick Abe áll, akik egyaránt 20 évesek és 227 naposak voltak.
Holnap Márquez még mindig csak 20 éves és 63 napos lesz…
Ha elsőként inti le a kockás zászló, akkor rögtön két rekordot dönthet meg, és egyúttal a legfiatalabb pilótává válhat a világbajnokság történetében, aki három különböző kategóriában is győzni tudott. Ezt a csúcsot most Pedrosa tartja.

Csak a teljesség kedvéért álljon itt még egy adat (a világért sem szeretnék előre szaladni az idei év históriájában, már csak babonából sem).
Az utolsó versenyző, aki királykategóriás világbajnok lett debütáló szezonjában id. Kenny Roberts volt 1978-ban.

04_marquez_austin_gp2k.jpg          Márquez a rekordok mellett egy sorozatot is megdönthet holnap Austinban.
          29 verseny óta csak Lorenzo, Stoner és Pedrosa tudott győzni a MotoGP-ben.
          Az utolsó alkalom, hogy más nyert a 2011-es holland futam volt, ahol Ben Spies-t
          intették le elsőnek.
süti beállítások módosítása